Od reklamodawcy do nadawcy
Od reklamodawcy do nadawcy
autorem artykułu jest Monika Czaplicka
Przy masowym zniechęceniu odbiorców tradycyjną reklamą przeznaczanie okrągłych sum na kampanie w telewizji i Internecie to niewesoła perspektywa dla marketera, który bez dobrego pomysłu chce wypromować swój produkt. Zamiast dobijać się do mediów z reklamą, której tak naprawdę nikt nie chce oglądać, warto zastanowić się nad stworzeniem własnego medium, gdzie promowany produkt będzie główną osią przekazu.
Linearna, statyczna telewizja jest bez sensu. Wolność wyboru tego, co chce się oglądać i swobodny, ciągły dostęp to wielka wartość Internetu, bez znaczenia, czy dotyczy telewizji internetowej, podcastów, serwisów WWW. 32% użytkowników You Tube przyznaje, że coraz mniej czasu poświęca na oglądanie telewizji. Firmy aktywne w branży porno, dzięki której rozwinął się przecież Internet przyznają, że Sieć niszczy rynek pornografii w telewizji i na kasetach video. Nic dziwnego. Wygrywa wolność wyboru, tym wyraźniej, im silniej dotyczy tematów, które nie miałyby szans na obecność w tradycyjnych mediach. Sprawa jest oczywista nawet dla największych sceptyków Internetu: nawet przy ogromnej mnogości kanałów TV wielce prawdopodobne jest, że zamiast wyczekiwanych kształtów Scarlett Johansson telewizor każe nam oglądać posłów koalicji. W takiej sytuacji wybór między Internetem a telewizją jest bardzo prosty.
Lawina ruszyła
Fakty sÄ… takie: jest coraz wiÄ™cej potencjalnych źródeÅ‚ treÅ›ci dla przeciÄ™tnego odbiorcy. Przy takim zasobie wybierać on bÄ™dzie takie, w których Å‚atwiej i szybciej znajdzie to, czego szuka. Dlatego tradycyjna telewizja nie ma szans wygrać z Internetem. I to wÅ‚aÅ›nie Å›rodowisko jest najlepszym miejscem dla rozwijania brandowych mediów. Sieć kocha nisze i zmieÅ›ci w sobie wszelkie perwersje – stÄ…d pewnie znajdzie siÄ™ tam miejsce też na promocjÄ™ twojego produktu.
Wielkie firmy dostrzegajÄ… możliwoÅ›ci, jakie niesie z sobÄ… posiadanie wÅ‚asnego medium. PrzykÅ‚ady można mnożyć i dotyczÄ… one nie tylko Internetu: Audi stworzyÅ‚o w Wielkiej Brytanii wÅ‚asny kanaÅ‚ tradycyjnej telewizji, a Unilever już dwa lata temu prowadziÅ‚ wÅ‚asny cykl programów pod tytuÅ‚em „The Gamekillers”, które byÅ‚y pokazywane na MTV. Jak informuje The New York Times, w 2006 roku już 25 najbardziej innowacyjnych marek staÅ‚o siÄ™ nadawcami. Firmy tworzÄ… już nie tylko programy telewizyjne, filmy dokumentalne i fabularne, ale również wÅ‚asne kanaÅ‚y telewizyjne w Internecie. Land Rower ma Go Beyond TV, Bacardi proponuje mÅ‚odym ludziom mobilne radio i aktywnie promuje mÅ‚odych DJ-ów, Budweiser realizuje Bud.tv, kanaÅ‚ internetowej telewizji z rozrywkÄ…, sportem i plotkami o gwiazdach. A w polskiej Sieci powstaje pierwsza obrandowana interaktywna Biurowa Telewizja Åšniadaniowa – 10am.tv dla producenta pieczywa Schulstad, zbudowana i redagowana przez AgencjÄ™ ReklamowÄ… Heureka.
Twórz media, będziesz wielki
Gdzie leży siÅ‚a takich inicjatyw? Warto sprawdzić to na konkretnym przykÅ‚adzie. 10am.tv to telewizja internetowa skierowana do mÅ‚odych ambitnych i dobrze zarabiajÄ…cych kobiet, które codziennie rano po przyjÅ›ciu do pracy szukajÄ… w Internecie lekkich tematów do rozmów przy kawie. Internetowa telewizja jako medium to Å‚akomy kÄ…sek dla reklamodawców – bo jej potencjalni odbiorcy to osoby mÅ‚ode, otwarte na innowacje, wyksztaÅ‚cone i majÄ…ce dochody powyżej przeciÄ™tnej. Ta bazowa, atrakcyjna cecha może być rozbudowana przez odpowiedni wybór formuÅ‚y telewizji – znalezienie niszy, w której można by jÄ… realizować.
TakÄ… niszÄ… sÄ… wÅ‚aÅ›nie dla 10am.tv biurowe poranne przyzwyczajenia. Promowanie produktu – pieczywa Schulstad – w tradycyjnej telewizji w pasmach porannych kosztowaÅ‚oby fortunÄ™ i skoÅ„czyÅ‚oby siÄ™ na kilku niezauważalnych spotach. Tymczasem 10am.tv pozwala na dowolne ksztaÅ‚towanie przekazu do konkretnej i atrakcyjnej grupy docelowej z wykorzystaniem formuÅ‚, które w tradycyjnej TV nie miaÅ‚yby szans na zaistnienie: krótkich i zabawnych tekstów, grafik, filmów, animacji flash, gier interaktywnych, komentarzy itp. Naturalnie nie wolno zapominać o podstawowej wartoÅ›ci – 10am.tv jest telewizjÄ…, w której odbiorca może dowolnie ksztaÅ‚tować sobie przekaz, wracać do ulubionych filmików za każdym razem, kiedy ma na to ochotÄ™. Może je również polecić swoim znajomym, co pozwala na skutecznÄ… promocjÄ™ produktów drogami marketingu wirusowego. Telewizja internetowa nie stawia widza przed wyborem: oglÄ…daj to co ci pokazujemy – raczej pozwala na swobodny interaktywny dostÄ™p do wszystkich swoich treÅ›ci. Nie jest też sygnaÅ‚em wypuszczonym w kosmos – raczej z precyzjÄ… lasera może trafić do odpowiedniej grupy odbiorców.
Daj odbiorcom konkretną wartość
Podobno dobra reklama sprowadza siÄ™ do przekonania odbiorcy, że wraz z promowanym przez niÄ… produktem otrzyma pewnÄ… wartość. Bez znaczenia, czy bÄ™dzie to w koÅ„cu czyste pranie, piÄ™kny uÅ›miech albo (w przypadku pojawiajÄ…cych siÄ™ wciąż czÄ™sto reklam stereotypowo pokazujÄ…cych kobiety) – zapowiedź spotkania z atrakcyjnÄ… dziewczynÄ…. Jednak to tylko zapowiedzi, w które nikt nie ma obowiÄ…zku wierzyć. Tymczasem wÅ‚asne medium przygotowane przez firmÄ™ do promocji produktu daje odbiorcy realnÄ… wartość: w przypadku 10am.tv to rozrywka i filmowane przepisy na oryginalne Å›niadania w pracy, w przypadku inicjatywy Land Rover Go Beyond to serwis spoÅ‚ecznoÅ›ciowy i wiedza, w przypadku radia Bacardi – nowa ambitna muzyka.
Marta Gaik
Kierownik projektu, Heureka
32% użytkowników You Tube przyznaje, że coraz mniej czasu poświęca na oglądanie telewizji.
źródło: www.3o.home.pl
--
Trendy oczami experta
3o - coś więcej niż gazeta
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
AXE Hot Patrol
Rozmowa z windykatorem terenowym ze spółki Raport
Różnica między e-commerce i e-biznesem
Ozdoby Å›lubne… bo liczy siÄ™ EFEKT
Rower najlepszym sposobem na aktywny wypoczynek